TerugGa terug
  • Laatste reactie: 5 juni 2014
  • Aantal reacties: 1

Het voorjaar is congressentijd.  Van april tot en met juni loopt gans bouwend en ontwikkelend Nederland bijeenkomst na bijeenkomst af. Gestimuleerd door het positief sentiment van de eerste kwartaal woningverkopen is de sfeer op de evenementen goed te noemen. Wat opvalt is dat de gemeenten zich weer beginnen te presenteren aan de ontwikkelaars en bouwers. Soms vernieuwend met een open en vragende houding, zoals bij rondetafelgesprek Den Haag en Property NL, maar ook weer ouderwets met een projectenstand op vastgoedbeurs Provada.

FACILITERENDE ROL
Inmiddels heeft elke stad weer een coalitie compleet en zijn de nieuwe colleges geïnstalleerd. Hoe gaan zij hun stad onder de aandacht brengen? Kiezen ze voor de ouderwetse projectenparade of het ronde tafel gesprek? Of moeten we met de lessen geleerd, niet nog een stapje verder gaan? Je kunt je afvragen of het nu zo belangrijk is om de bouwers en ontwikkelaars te vertellen wat de kansen zijn in de stad. Uiteindelijk hebben ze vooral een faciliterende rol aan potentiele eindgebruikers. Sterker nog, geen ontwikkelaar gaat meer aan de slag zonder duidelijkheid over de eindgebruiker.

EEN IDEE VERDER BRENGEN
Steden moeten niet alleen zichzelf presenteren, maar juist de plek waar je je als bedrijf of potentieel bewoner kan aanmelden met je idee of initiatief. Een goede citymarketing, waar je direct bij een duidelijk ‘loket’ terechtkomt, is onmisbaar. Een inspirerende fysieke plek, waar je zeker weet dat jouw idee een stapje verder wordt gebracht. Amsterdam heeft bijvoorbeeld de ‘stadsloods’ (http://www.amsterdam.nl/ondernemen/bedrijfsruimte/stadsloods/).
In de vervolgstappen is het de taak van de stad om de eindgebruiker of initiatiefnemer te faciliteren en niet te laten struikelen over bureaucratie of gebrek aan netwerk. Op de Dag van de Projectontwikkeling vertelde de gemeente Barneveld hoe ze initiatiefnemers faciliteerde met een ‘ruimtelijk vooronderzoek’. Een inloopuurtje waarin alle ruimtelijk betrokken ambtenaren reageren op de eerste indruk van het plan en tips meegeven om verder te komen. Tot slot kunnen de initiatiefnemers, met het op de Provada opgedane netwerk, gekoppeld worden aan een ontwikkelaar of aan andere specialisten die hun ideeën en dromen verder kunnen brengen.

Een reactie op Ruimte van de stad in de aanbieding

  • In de stad Groningen wordt gewerkt met een Integraal Vooroverleg. In Rotterdam met een Ruimtelijk Intaketeam. Ook goede voorbeelden waarmee we als initiatiefnemer in een vroegtijdig stadium input krijgen en waar nodig zelfs een duwtje in de juiste richting.
    In een niet nader bij naam genoemde gemeente vragen ze voor een ontwikkeling van 7 starterswoningen maar liefst 10 (!!) ontwikkelende bouwers om een plan + prijs in te dienen. Eén ontwikkelende bouwer gaat er met de “prijs” van door. Van de kosten die door 8 andere bouwers zijn gemaakt (de 9e, ondergetekende, heeft afgehaakt) kun je tenminste 1 maar misschien zelfs 2 woningen bouwen. Goed bezig daar #not!

Geef een reactie