TerugGa terug

Kaunas is de tweede stad van Litouwen en zit flink in de lift. In 2022 is Kaunas de culturele hoofdstad van Europa en er staan veel vooruitstrevende projecten in de planning, zoals het Science Island en het Concert Centre. Verkeer in en rondom het centrum van Kaunas begint een probleem te worden, nieuwe gebiedsontwikkelingen en de groei van de stad zorgt voor stagnatie in en rond het historische centrum. De gemeente van Kaunas heeft in 2017 een internationale prijsvraag uitgeschreven om een nieuwe brug te ontwerpen aan de westkant van de binnenstad ten westen van het kruispunt van de rivieren Neris en de Memel. De opgave is om op dit ecologische en Cultuurhistorische kwetsbare punt een brug te ontwerpen, die recht doet aan een subtiele inpassing in de omgeving, innovatief is, uitkijkpunten en rustplekken kent richting de oude binnenstad en de ecologie en het landschap van de omgeving versterkt.

Plein06 heeft in samenwerking met Witteveen + Bos, Panevėžio Keliai en Terra Firma een brug ontworpen die de landschappelijke omgeving versterkt en een groene door de oude binnenstad en langs beide rivieren verbind door een groene esplanade over de brug voor te stellen. Deze groene esplanade zorgt ervoor dat de brug een asymmetrisch profiel krijgt en lager ligt, zodat mensen die recreëren, fietsen en wandelen uit de wind in een prettig klimaat kunnen verblijven. Deze zone is ingericht als een shared space met spectaculaire inheemse (deels groenblijvende) soorten zodat een rondje langs de rivieren een echte beleving wordt.

De twee kolommen van de brug steunen op de waterkanten van gemiddeld waterniveau en zijn opengevouwen theaters die in 1 vorm uit het brugdek ontstaan. Deze plekken zijn toegankelijk en een verrassende en prettige verblijfsplek om dicht bij het water te komen en rustig te kunnen genieten van het open landschap aan de westkant en de historische stad aan de oostkant. De brug draagt de nieuwste innovatieve technieken, zoals een irrigatiesysteem dat gevoed wordt door het regenwater dat op de brug valt en een warmte systeem dat de opwarming van het wegdek en de staalstructuur opslaat diep in de grond om het asfalt in de winter te kunnen verwarmen, waardoor er geen strooizout nodig is. Behalve de ecologische en landschappelijke kwaliteiten op de brug, zijn de kolommen onderwater ontworpen als open beton sculpturen waardoor de ecologie onder water versterkt wordt. Bridging Nature hoort bij de twee prijswinnaars, de komende maanden wordt duidelijk welke brug uitgevoerd wordt.