TerugGa terug
  • Laatste reactie: 16 april 2013
  • Aantal reacties: 2

Ondeugende lingerie van Marlies Dekkers of een heuse Feyenoord-store? Al weken fantaseer ik over wat er binnenkort achter de glazen pui van de pop-up store op Rotterdam CS te zien zal zijn. Winkelruimte waar de gebruiker slechts “tijdelijk” zijn waar verkoopt. Een gedurfde stap waarmee de NS Stations laat zien dat het snapt waar het met onze economie naartoe gaat: niet het hebben van, maar het toegang hebben tot producten, diensten en ervaringen, is waar de succesvolle businessmodellen van de toekomst op zijn gebaseerd. Welkom in de Shared Economy.

En voor wie denkt dat het allemaal zo’n vaart niet loopt met de transitie van onze take, make & waste- economie naar een meer duurzame maatschappij, heb ik slecht nieuws. Kijk naar het succes van Greenwheels of Car2go. Geen bezit maar wel toegang tot een elektrische Smart. Reserveren is niet nodig en parkeren doe je helemaal gratis! Of neem succesvolle concepten als Spaces, die het tijdelijk delen en gebruiken van hypermoderne officeruimte mogelijk maken. Precies zoals die winkelruimte op Rotterdam Centraal ja. Want huren…dat doe je alleen nog wanneer je iets te verkopen hebt!

Een maatschappij dus waarin we anders over bezit en waarde denken en ruimtes gewaardeerd worden om hun non-fysieke randvoorwaarden. Dat gaat van de bereikbaarheid van de plek en de services die er geboden worden (hebben ze daar overal  van die lekkere Lavazza-espresso?), tot de gemene deler die de medegebruikers van de ruimte kenmerken. En telkens wanneer ik langs die geheimzinnige pop-up store op Rotterdam CS loop, vraag ik me af hoe ver u als ontwikkelaar al bent in het “shared economy-denken”.

Beseft u zich dat de initiatiefnemers van morgen opzoek gaan naar een ruimte die u ze kunt bieden. Ruimte waarin activiteiten plaatsvinden en niet de hardware, maar de software van het gebouw het succes ervan bepaalt.

Uw marktkennis, bezit en ervaring zijn goud waard bij het voortdurend creëren van de meest aantrekkelijke plek, het inspelen op kleine trends en het faciliteren van ontmoetingen. Want in de nieuwe maatschappij, doe je met een hoogpolig tapijtje of een glimmende entree niet meer mee. Dat beseft u zich toch ook? Leven de shared economy!

Zin in een middagje shared economy-denken? We helpen graag mee om meer gebruik naar uw gebied te trekken.

2 Reacties op Bezit maakt niet zalig… Welkom in de shared economy!

  • We weten allen dat we steeds komen in een Hit and Run maatschappij.
    Via Internet en Facebook worden per dag, uur en secondes menigten gemobiliseerd, worden boodschappen besteld en wordt je eigen X factor op de proef gesteld.
    Niets lijkt meer vast, alles is vluchtig geworden.
    Waar eerst mensen op een terrasje zaten te ontspannen, te praten of gewoon te genieten van de zon, wordt nu via een scherm en toetsen gecommuniceerd met een korte boodschap: “Ja genieten hoor, smile”. En dan een € 3,50 afrekenen voor 10 cl bonenvocht, € 4,50 voor de P-meter en vervolgens je leenauto overhaast terugbrengen voor de volgende klant. De consument verliest zo het meest. Is dit de markt die we willen ?
    Of moeten we niet beter focussen op, zo lang het nog bestaat, een stadsplein met een intrinsieke waarden, goede verhoudingen, knappe architectuur waarvan je kunt genieten en waarin je het vakmanschap herkent, een grote boom, een (gratis !) houten bankje en een pomp met fris water. En, o ja, je oude fiets staat gratis tegen de achterkant van het bankje.
    Ik blijf uitgaan van de basis kwaliteiten van een plek, gebouw. Die wil ik in stand houden en voor speciale gelegenheden bouw ik daar een decor. En begin niet in het niets een decor te bouwen.

  • Dag Rob, mooi verhaal.
    Ik droom ook van dat plein en knappe gebouwen die erom heen staan. Een prachtige openbare ruimte als drager van de stad en gebouwen als intelligente gebruiksruimten.
    Het blijft interessant hoe om te gaan met een shared-economy. Deze kan ook gefaciliteerd worden in deze plinten van gebouwen.
    Mijn vriendin heeft een droom om ooit een winkel te beginnen en zou popelen om eens een weekend of een paar weekjes een winkelruimte te gebruiken op een populaire en gezellige plek in de stad en al haar vrienden en familie uit te nodigen en haar spulletjes te verkopen.
    Wat mij betreft niet ‘hit and run’, maar een duurzame gedachte: Het delen, verlevendigen en promoten voor een mooie en
    interessante plek in de stad.

Geef een reactie