TerugGa terug
  • Aantal reacties: 0

“De dag van de projectontwikkeling werd dit jaar afgetrapt door Peter Wennink, topman van ASML. Crisis, ook bij het succesvolle ASML kennen ze het fenomeen; al heeft het woord daar een heel andere lading.

Iedere twee jaar wordt de chipmaker door de rest van de planeet gevraagd om nóg betere, goedkopere en vooral kleinere chips te maken. State-of-the-art techniek en innovatie op de vierkante nanometer! Crisis dus, want hoe kun je van iets héél kleins, iets nog veel kleiners maken? Dat lukt alleen door écht te innoveren.

En voor innovatie is onderling vertrouwen in de hele waardeketen nodig, sprak Wennink, want: “Vertrouwen = Transparantie x Bekwaamheid x Betrouwbaarheid gedeeld door Eigen Belang.” Een goed verhaal, dat nog beter werd toen hij zijn mening gaf over het innovatievermogen van de huidige projectontwikkelaars. Die denken nog dat ze, door weinig transparantie, hun eigen belang beter dienen… Een enorme denkfout vindt de chipmaker. En ik ben het met hem eens.

Innovatie komt er niet, als we blijven denken dat onze oude plannen stiekem nog snel een gebruiker vinden. Er is een volledige reset nodig! Natuurlijk zijn wij niet bezig met het maken van wegwerpproducten. Niets ten nadele van de chipmakers; maar als mijn iPhone na amper twee jaar alweer verouderd is, wil ik iets nieuws dat twee keer zo snel is en me geen cent méér kost. Voor een woning ligt dat anders. En tóch moeten we innoveren. We zijn namelijk in hoog tempo op weg naar een andere economie.

Een economie waarin innovatie gericht moet zijn op een doelgroep die anders denkt over bezit. Consumenten die zich niet langdurig willen committeren, maar zich wel willen manifesteren. Ik noem ze even de work hard play hard-generatie. Juist daar liggen kansen voor u als ontwikkelaar met bezit. Maar dan moet u wel afstappen van het krampachtige ‘zekerheidsdenken’.

Ga contracten aan voor korte termijn en faciliteer verandering en dynamiek in uw bezit. Geef geen courtage per gemaakte deal, maar op jaarlijks gerealiseerd rendement. Voeg nieuwe services toe aan het product en verhoog zelfs de beleving tijdens het gebruik. Verkoop geen woning, maar de ruimte om te leven. Waarde wordt verdeeld wanneer waarde wordt gemaakt! Open, eerlijk en transparant. Wilt u écht meedoen, dan moet u ook écht anders gaan denken, werken en iets anders gaan aanbieden. Lukt dat nou niet, neem dan net zo’n verstandig besluit  – no hard feelings –  als de MAB en stop er mee. Klaar voor de change? ”

Geef een reactie